Hypogeum, Mdina en Palazzo Parisio - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu Hypogeum, Mdina en Palazzo Parisio - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu

Hypogeum, Mdina en Palazzo Parisio

Door: Mila

Blijf op de hoogte en volg Mila

17 November 2013 | Malta, Sliema

Sinds vorige week heb ik een nieuwe docent. Dat was net als bij de vorige wisseling van docent even wennen, maar inmiddels vind ik ook haar lessen leuk. Deze week hebben we het boek afgerond en dan kan het twee kanten met je op: je doet het boek opnieuw, of je gaat naar een volgend level. Ik heb gehoord dat ik door mag naar een hoger level. Vanaf maandag 18 november start ik dus in C1! Daar ben ik blij mee want dat level zal ook als eindlevel op mijn certificaat komen te staan.

De week is verder rustig begonnen. Maandag en dinsdag heb ik niets bijzonders gedaan. Ik heb een beetje gestudeerd, gelezen en nog een film gekeken. Vaak heb ik bij een film Engelse ondertiteling nodig om het verhaal te kunnen begrijpen, maar deze keer moest ik het zonder doen (zat geen ondertiteling bij de film) en dat ging erg goed!

Op woensdag ben ik met Sawako naar de plaatjes Tarxien en Paola geweest. In Tarxien hebben we de Tarxien Temples bezocht. Deze tempels vond ik erg lijken op de Hagar Qim tempel en Mnajdra tempel die ik eerder heb bezocht. Het was leuk om de tempels te zien, vooral de versieringen die in de stenen gemaakt zijn. Verder was het soms wel moeilijk om te onderscheiden welke stenen bij welk deel van de tempel hoorden, omdat de tempels behoorlijk aangetast zijn. Op een aantal plekken hebben restauratiewerkzaamheden plaatsgevonden, naar mijn mening niet met succes. Het valt heel erg op welke delen gerestaureerd zijn, het ziet er niet echt mooi uit.

Na de Tarxien Temples zijn we naar Paola gelopen om daar het Hypogeum te bezoeken. Hiervoor hadden we drie weken geleden al tickets geboekt. Er mag namelijk maar een beperkt aantal mensen per dag het Hypogeum betreden om deze plek in goede staat te houden. Het Hypogeum is ook een tempel, maar dan geheel ondergronds en bestaande uit drie verdiepingen. Er zijn op een gegeven moment menselijke botten gevonden, vandaar dat men er vanuit gaat dat de plek (onder andere) dienst heeft gedaan als een soort begraafplaats. Het Hypogeum was de mooiste en meest bijzondere tempel van de tempels die ik tot nu toe heb gezien. Het verkeert nog in de beste staat en het is apart dat het geheel onder de grond is en uit meerdere verdiepingen bestaat. Heel knap dat dit vroeger zo gebouwd is (uitgehakt is). Wat verder mooi was om te zien, waren een aantal wandschilderingen die nog (deels) in tact zijn.

Op donderdag ben ik na school met Sawako gaan lunchen. Sawako gaat namelijk weer terug naar Japan, dus een hapje eten was een leuke afsluiter voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. ’s Avonds heb ik samen met mijn huisgenoten gegeten. De Colombiaanse meiden hebben een traditioneel Colombiaans gerecht gemaakt. Het was een mengsel van gehakt, kip en groente op een groente die ik niet kende en waarvan ik de naam alweer vergeten ben (het lijkt sprekend op een banaan, alleen dan helemaal groen en de smaak is een beetje zout). Het was erg lekker.

Vrijdag ben ik na school naar Valletta geweest en daar heb ik het National Museum of Archeology bezocht. In dit museum was een hoop te zien en te lezen over de tempelbouwers en de manier waarop zij vermoedelijk de tempels geconstrueerd hebben. Verder waren er een heleboel objecten te zien die tijdens de opgravingen van de tempels zijn gevonden. Normaal gesproken zou ik niet zo snel naar een museum als dit gaan, maar dit keer vond ik het leuk omdat ik een aantal tempels bezocht heb en daar steeds dingen gehoord heb over wat er gevonden is, maar deze spullen waren dus niet in de tempels zelf te bezichtigen. Iets dat veel te zien was in het museum, zijn beelden van vrouwenfiguren. Volgens mij had dit iets te maken met de godin van de vruchtbaarheid. Er is ook één beeldje gevonden van een slapende vrouw. Dit beeldje representeert de dood of eeuwige slaap. Verder zie je ook veel dieren in steen ingetekend. Dit is omdat dieren vroeger erg belangrijk waren voor de tempelbouwers.

Op zaterdag ben ik met Saskia, Marloes, Janou en Susannah naar Mdina Glass geweest. Dit is een soort atelier waar glas gemaakt wordt en waar het natuurlijk ook verkocht wordt. Het was erg leuk om te zien hoe het glas gemaakt werd. Het is bijzonder om te zien hoe vloeibaar het glas wordt en hoe snel het ook weer stolt. Opvallend was verder dat de werknemers heel snel hun product af hadden; in een paar minuutjes was het steeds gebeurd.

Na Mdina Glass zijn we naar het centrum van Mdina geweest waar we lekkere taart hebben gegeten. De plek waar we dit hebben gedaan en de taart zelf is heel bekend in Malta, ongeveer iedereen kent het wel. Voor mij was het ook al de derde keer dat ik hier geweest ben. De taart is echt heel lekker en niet zo duur. Het is iets waar je echt speciaal voor naar Mdina gaat!

’s Middags zijn we naar de Buskett Gardens geweest. Dit is een bos waar we een fijne wandeling hebben gemaakt. Ik vond het erg leuk omdat het heel anders is dan een bos in Nederland. Het uitzicht is door de heuvels op sommige plekken heel erg mooi en ook zijn er andere bomen te zien dan in Nederland, bijvoorbeeld sinaasappelbomen (die een sterke geur afgaven), citroenbomen en olijfbomen. In het bos staat ook een paleis, maar hier konden we niet zo dichtbij komen. Het paleis doet tegenwoordig namelijk dienst als presidentiële residentie.

Om onze drukke dag compleet te maken zijn we ook nog naar Clapham Junction geweest, wat vlakbij de Buskett Gardens ligt. Clapham Juncion bestaat uit een aantal mysterieuze sporen, geulen, in de grond. Deze stammen uit een periode van voor de jaartelling. Tot op de dag van vandaag is het een raadsel waar deze sporen precies voor hebben gediend. Een geaccepteerde optie is dat het een transportsysteem is geweest. Er zouden een soort karren over het land zijn getrokken om goederen te vervoeren en gedurende de tijd zouden zo de sporen ontstaan zijn. Omdat nergens organische sporen van dieren gevonden zijn, die de karren getrokken zouden moeten hebben, is men toch niet zo zeker van de genoemde optie. Andere mogelijkheden die genoemd worden, is dat de geulen een soort waterleidingsysteem vormden, of dat de sporen ontstaan zijn door natuurlijke erosie (aflopend water). Ten slotte is er nog een groep mensen die ervan overtuigd is dat de geulen deel uitmaakten van een gebied dat als start- en landingsplaats van buitenaardse wezens en hun ufo’s dienden. Ik vond het leuk om de sporen te bekijken, voornamelijk vanwege het mysterie dat rond deze geulen bestaat. De geulen op zichzelf waren namelijk niet zo heel bijzonder. Wat verder nog leuk was, was dat we vanaf Clapham Junction de zon onder zagen gaan en tegelijkertijd de maan op zagen komen. Heel apart en zeer geschikt voor mooie foto’s! De maan ging overigens heel snel op; in een paar minuten was hij totaal van positie veranderd.

Zondag ben ik met Anna, Romina en de vriend van Anna naar Naxxar geweest om het Palazzo Parisio te bezoeken. Dit paleis is in 1733 gebouwd in opdracht van de grootmeester van die tijd. Via een audiotour kon je verschillende vertrekken zien, zoals de eetzaal, slaapkamer en de balzaal. Alle vertrekken waren mooi versierd en sommige ruimtes bevatten bijzondere elementen. Zo kwamen er op de overloop bijvoorbeeld twee deuren uit, maar als je goed keek, kon je zien dat één van die deuren nep was. Deze deur is op de muur geschilderd. De reden hiervan is dat de maker de ruimte symmetrisch wilde maken. Ik vond het leuk om het paleis te bezoeken. Reden hiervan is dat de vertrekken mooi waren om te zien, maar ook dat de audiotour korte en heldere informatie gaf (in het Engels).

  • 17 November 2013 - 18:49

    El:

    Ha die Mila!
    Proficiat!!! Alweer een level hoger. Die films, rondleidingen en gesprekken met medestudenten zetten dus echt zoden aan de dijk!!! Dat gaat de goede kant op. Ik zal m'n engels bij moeten spijkeren wil ik nog met je kunnen praten als je terug komt.......
    Mysterieus verhaal over die sporen, het zet je aan het denken, he. Zouden er dan toch buitenaardse wezens bestaan?
    Groetjes van El.

  • 18 November 2013 - 08:21

    Marij:

    hoi Mila,

    Wat goed dat je weer een level hoger mag.
    Jij spijkert niet alleen je engels bij maar ook jouw geschiedenispunt gaat aanzienlijk omhoog.
    Het zal straks als je weer thuis bent afkicken worden met zo'n druk bestaan als je nu hebt.

    Groetjes en tot volgende maand.
    Marij.

  • 18 November 2013 - 21:39

    Anouk:

    Hoi,

    Ik kom net terug van de tienminutengesprekken dus dit verslag is een mooie afsluiting van de avond!
    Gefeliciteerd met je nieuwe niveau! Dan is al het harde werken niet voor niets.
    Clapham Junction intrigeert wel, waar zijn de sporen voor gebruikt. Mij lijkt watergeulen wel een goede verklaring, al zijn ze daar misschien ook weer wat smal voor. De ondergrondse tempel lijkt me ook heel bijzonder, bijzonder dat er zo veel cultuur en historie is op zo'n eiland. Die vrouwenbeeldjes zijn denk ik venusbeeldjes, deze zijn op meerdere plekken in de wereld gevonden en stonden waarschijnlijk voor godinnen en/of vruchtbaarheid. Mooi dat je zo veel verschillende kunt zien.

    Groetjes van Anouk

  • 19 November 2013 - 20:03

    Freek:

    Hoi Mila
    De sporen zijn niet alleen voor jou een interessant mysterie, ook voor de lezers geldt dat. Zo op het oog lopen de sporen evenwijdig, maar dat zou gecontroleerd moeten worden. Als dat ook maar ergens niet zo is dan kunnen het volgens mij geen karrensporen zijn. Van de foto's vind ik die met de vrouwen figuren het mooist.
    groeten van Freek

  • 20 November 2013 - 14:03

    Jan En Tiny:

    Dag Mila,

    Gefeliciteerd met weer een niveau hoger,zo wordt het harde werken beloont.Mooi verhaal en foto's van je laatste verslag.Gisteren had ik lucie nog aan de telefoon en hoorde dat je 7 december weer terug komt,gaat snel allemaal dus geniet nog die laatste weken Malta.

    lieve groet,

    Jan en Tiny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mila

Afgestudeerd psychomotorisch therapeut, werkzaam geweest als gastouder en in de kinderopvang (leidster peutergroep). Nu klaar voor een reis naar Malta!

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 15443

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 07 December 2013

Taalreis Malta

Landen bezocht: