Hop on hop off tour, Mosta en San Anton Gardens - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu Hop on hop off tour, Mosta en San Anton Gardens - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu

Hop on hop off tour, Mosta en San Anton Gardens

Door: Mila

Blijf op de hoogte en volg Mila

24 November 2013 | Malta, Sliema

De afgelopen week ben ik begonnen op C1 niveau. Dat is goed gegaan. De overgang was niet zo groot, wat voornamelijk kwam doordat ik met drie studenten in de klas zat die ik al kenden en we dezelfde docent hadden als de afgelopen weken. Daar was ik blij mee want ik mag haar graag en het kost altijd weer een paar dagen om aan een nieuwe docent te wennen. Helaas heb ik gehoord dat ik aankomende week alsnog een andere docent krijg. Ik ben benieuwd!

Het grootste verschil tussen het C1 level en het B2 level is dat de nadruk nu meer ligt op spreken en op het uitbreiden van je vocabulaire. We zullen minder grammatica doen, want verondersteld wordt dat je het meeste daarvan wel beheerst. Zelf heb ik dat gevoel niet echt, dus ik blijf in mijn vrije tijd gewoon in mijn eigen tempo in mijn grammaticaboek werken. Ik vind het wel heel leuk om meer vocabulaire te leren omdat dit natuurlijk ook helpt bij het spreken van en het luisteren naar Engels.

Op maandagavond heb ik met Riko en haar kamergenoot Nozomi gegeten. Nozomi had ik al vaker gezien en het was leuk dat zij er ook bij was. We hebben een lekkere maaltijd bereid en daarna nog een aantal kaartspelletjes gedaan. Ik kende ze geen van allen, dus misschien waren het typisch Japanse spellen. Ik hoop dat ik ze onthoud en als ik ze dan eens in Nederland speel, zal ik terugdenken aan degene die ze mij geleerd hebben!

Dinsdag was een leuke verrassingsdag. Twee pakketjes uit Nederland van Sinterklaas. Heel erg leuk dat die lieve sint ook dit jaar weer aan mij gedacht heeft. Ik voelde me echt verwend! Verder kreeg ik het goede nieuws dat er een Primark in Eindhoven geopend is. Een bezoekje aan die winkel staat natuurlijk al meteen op mijn to-do lijstje voor als ik weer in Nederland ben!

Verder heb ik dinsdag nog een keer de Harbour Cruise gedaan. Ik ben met Riko geweest en met één van haar Japanse vriendinnen. Het was gezellig en leuk om de Cruise nog een keer te doen. Ik had het idee dat er een aantal andere dingen werden verteld als de vorige keer, maar het kan ook goed zijn dat ik net andere dingen heb opgepikt dan tijdens de vorige boottrip. De Harbour Cruise was de laatste activiteit die ik met Riko heb gedaan. In het weekend gaat ze namelijk weer terug naar Japan. Jammer, maar we hebben een leuke tijd gehad samen. We hebben een aantal activiteiten buiten school om ondernomen en op school zelf in de pauzes vaak gepraat. Ik ben heel blij dat ik Riko op mijn allereerste schooldag ben tegengekomen en haar toen heb aangesproken.

Op woensdagmiddag ben ik met Saskia naar Paceville geweest om een cadeautje te kopen voor Marloes haar verjaardag. Verder hebben we alvast inkopen gedaan voor het sinterklaasavondje dat we met de Nederlandse meiden hier gepland hebben voor vijf december.

Donderdag hebben we de verjaardag van Marloes gevierd. We zijn ’s avonds naar Mdina geweest en hebben daar lekker gegeten. Op vrijdag heb ik ook lekker gegeten met mijn huisgenoten. De twee Koreaanse meisjes die sinds kort in het appartement wonen hebben namelijk gekookt. Wat ik trouwens heb gehoord, is dat de mensen in Korea (en misschien ook andere Aziatische landen) twee leeftijden hebben. Een leeftijd in hun eigen land en een Europese leeftijd. In hun eigen land zijn de mensen een jaar ouder dan dat ze volgens hun Europese leeftijd zijn. Dit komt doordat ze bij hun geboorte al meteen één jaar zijn, ze tellen namelijk al een levensjaar voor de tijd dat ze in de baarmoeder hebben gezeten.

Zaterdag heb ik weer een hop on hop off tour gedaan. Dit keer de North tour, de laatste van de drie tours op Malta en Gozo. Het waaide best hard dus ik heb beneden in de bus gezeten, maar dit was prima. Vandaar kon ik ook lekker genieten van de omgeving en alles wat daarover verteld werd. Ik ben twee keer uitgestapt onderweg. De eerste keer bij Ta’Qali Crafts Village. Dit is een soort dorpje waar allerlei winkeltjes zitten en waar je kunt zien hoe de producten die ze verkopen worden gemaakt. Ik ben naar Valletta Glass geweest. Dit is eigenlijk hetzelfde als Mdina Glass, waar ik vorige week ben geweest, maar dan dus een ander bedrijfje. Dat wist ik van tevoren, maar ik vind het heel leuk om te zien hoe ze al die producten van glas maken dus ik heb weer lekker even kunnen kijken en natuurlijk toch weer andere dingen gezien dan vorige week. Nu kon ik bijvoorbeeld goed zien hoe er verschillende kleuren aan het glas worden toegevoegd. Erg leuk! Verder heb ik een juwelierswinkeltje bezocht. De man die hier aan het werk was maakte sieraden door middel van filigraan. Een heel precies werkje en leuk om even te zien.

Mijn tweede stop was in Rabat. Ik ben naar de St. Agatha’s Catacombs geweest en ik heb daar een rondleiding bijgewoond. We gingen naar een ruimte onder de grond en zagen daar als eerste een soort kapel. Hier schijnt vroeger een jonge vrouw, Agatha, heen te zijn gegaan om te bidden. Nadat zij in haar geboorteland gedood werd vanwege haar geloof, is de kapel behouden gebleven en naar haar vernoemd. In de kapel waren fresco’s van haar te zien en ook van andere belangrijke figuren (bijvoorbeeld Maria en Jezus). We zijn verder gegaan naar de catacomben. Dit is een begraafplaats, welke dus ook onder de grond gelegen is. We konden verschillende grafvormen te zien. Zo waren er bijvoorbeeld uitgehakte halve bogen in de wanden zichtbaar, hier werden vroeger baby’tjes begraven. Voor volwassenen waren er onder andere in stenen uitgehakte openingen, die afgedekt werden met stenen platen, maar ook een soort ruimtes die alleen via een soort venster toegankelijk waren. Door dit venster werd de overledene dan in de ruimte gelegd. Bij een aantal graven waren fresco’s te zien en op een aantal plekken bevonden zich een soort lage tafeltjes. Hier schijnen de nabestaanden van de overledene vroeger een soort afscheidsmaal te hebben gegeten. In een aantal van de graven konden we ook nog echte skeletten bewonderen. Dit had van mij niet perse gehoeven.. Als laatste kwamen we opnieuw in een soort kapel terecht met nog een fresco. De rondleiding had voor mij iets dubbels. Aan de ene kant vond ik het heel interessant om iets te horen over de verschillende graftypen en bijzonder om deze ook te kunnen zien, maar aan de andere kant had het ook iets lugubers, zeker omdat er op een aantal plaatsen nog gewoon skeletten in de graven lagen!

Ik was van plan om in Rabat ook nog de St. Pauls Catacombs te bezoeken. Dit is ook een catacombencomplex met daarbij ook St. Pauls Grotto; de grot waarvan gezegd wordt dat St. Paul daar een aantal maanden in heeft doorgebracht. Ik heb uiteindelijk van dit plan afgezien. Ten eerste omdat ik al veel van de graftypes gezien had en ten tweede omdat ik wist dat je in de St. Pauls Catacombs een audiotour zou krijgen en dus op eigen gelegenheid door de catacomben zou moeten lopen. Dit vond ik niet zo’n aantrekkelijk idee nadat ik bij de St. Agatha Catacombs een beeld had gekregen van wat me te wachten stond.. Ik ben toen naar Domus Romana gegaan!

Domus Romana is een nagebouwd Romeins huis. Dit huis is om gevonden Romeinse fundamenten van een huis heen gebouwd om deze te beschermen. In het huis waren diverse Romeinse spulletjes te bezichtigen, zoals speelgoed, olielampjes en haarspelden. Het leukste vond ik echter de mozaïekenvloeren op een aantal plaatsen. Erg mooi en ik kreeg spontaan zin om ook iets creatiefs te gaan doen.

Aan het eind van de middag ben ik met de hop on hop off bus weer richting huis gegaan en de rest van de dag heb ik rustig aan gedaan; een beetje televisie gekeken, nog even bij Riko langs geweest om afscheid te nemen en nog even wezen kletsen bij een Koreaanse vriendin.

Op zondag ben ik met Anna en Romina naar Mosta geweest. Hier zijn we naar de St. Marija Assunta geweest. Dit is een kerk waarvan de koepel een diameter heeft van veertig meter en hiermee de derde grootste van Europa is (na de Sint Pieter in Rome en de Hagia Sophia in Instanboel). Ik heb gehoord dat als de kerk vol is er wel 10.000 mensen tegelijk in zitten! De kerk is bekend omdat hij zo groot is, maar ook omdat er volgens de Maltese bevolking een wonder heeft plaatsgevonden. In 1942 is er namelijk een Duitse bom in de kerk ingeslagen, maar deze is niet tot ontploffing gekomen en niemand die aanwezig was in de kerk is gewond geraakt. Het schijnt dat de Duitse man die de bom op de kerk heeft laten vallen, later nog naar Mosta is gegaan om zijn excuses aan te bieden. Het was namelijk niet de bedoeling geweest dat de bom op de kerk terecht zou komen. De bom was bedoeld voor een nabijgelegen vliegbasis of iets dergelijks. Voor zover ik begrepen heb, werd de Duitse man goed ontvangen in Mosta. Men bewonderden zijn moed om naar Mosta te komen en zijn excuus aan te bieden. Ik vond de kerk heel mooi om te zien, voornamelijk vanwege de enorme koepel, maar ook vanwege de kleuren. De kerk was namelijk wit, blauw en goud en dat komt volgens mij niet zo vaak voor. De meeste kerken die ik heb gezien, waren tenminste voornamelijk goudkleurig.

Na een bezoekje aan Mosta zijn we ook nog even naar de San Anton Gardens in Attard geweest. Dit is een heel groot park, met allerlei verschillende bomen, struiken, vijvers en fonteinen. Leuk om te zien, maar ik denk vooral een hele mooie plek in de lente en zomer als alles volop in bloei is.

Nog een tipje: in Malta kun je een paspoort kopen. Als je dus nog iemand kent die graag een Europees paspoort wil, stuur hem dan deze kant op. Neem €650.000 mee en alles wordt geregeld. Een bak met geld, maar ja, dan heb je ook wat! Hoe bestaat het dat zoiets te koop is?

  • 24 November 2013 - 17:14

    El:

    Hoi Mila.
    Die begraafplaats was misschien wel wat luguber maar toch ook wel spannend lijkt me. Gelukkig heb je daarna iets luchtigers gedaan! Leuk om een Romeins huis te zien. Je moet het allemaal een beetje af wisselen he.
    Tja, die Primark..... we zijn gisteren gaan kijken maar niet binnen geweest. Er stonden dranghekken en een heeeeele lange rij buiten! Dat was een beetje te veel van het goede voor ons. We wachten wel een paar weken/maanden. Dan is het enthousiasme hopelijk een beetje gezakt en is het niet meer zo druk!
    Leuk dat de Sint Malta ook weet te vinden (lieve mensen weet ie altijd te vinden!!!). Groetjes, El.

  • 24 November 2013 - 19:57

    Freek:

    Hoi Mila
    Het heeft me steeds verbaasd dat er in Malta zo veel te zien is bv. natuurschoon en monumenten.
    De St. Marija lijkt me indrukwekkend. Die zou ik graag eens zien. Door het kleurgebruik oogt het licht en
    misschien nog groter dan de werkelijkheid. Leuk om steeds te horen over andere culturen. Als ik lees over de Koreaanse leeftijd telling ben ik echt verbaasd.
    groeten van Freek

  • 25 November 2013 - 09:13

    Marij:

    zo, jij hoeft voorlopig niet meer naar het spookhuis...
    een erg mooie kerk in Mosta.
    leuk dat je daar sinterklaas viert, veel plezier.
    groetjes,
    Marij.

  • 26 November 2013 - 12:08

    Imrie:

    Weer een leuk en leerzaam verslag! Ik vind vooral de foto's van de glaswerken erg mooi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mila

Afgestudeerd psychomotorisch therapeut, werkzaam geweest als gastouder en in de kinderopvang (leidster peutergroep). Nu klaar voor een reis naar Malta!

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 15450

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 07 December 2013

Taalreis Malta

Landen bezocht: