Siggiewi en de south tour - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu Siggiewi en de south tour - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu

Siggiewi en de south tour

Door: Mila

Blijf op de hoogte en volg Mila

10 November 2013 | Malta, Sliema

Op dinsdag begon het gewone leven weer. ’s Middags en ’s avonds heb ik lekker rustig aangedaan in het appartement. Woensdag en donderdag waren ook gewone dagen. Woensdag nog een filmpje gekeken met Saskia, Marloes, Janou en Susannah en donderdag nog even in The Point geweest, maar verder heb ik niets speciaals gedaan. Ik was ook nog steeds een beetje verdrietig omdat Patrick weer terug naar Nederland was. Ik miste hem ineens meer dan voordat hij hier was, omdat ik weer wist hoe fijn we het altijd samen hebben (hartje). Maar genoeg getreurd: tijd voor weer een heleboel nieuwe leuke dingen! Zoals.. Pepernoten eten in de stralende zon! Ja, de eerste pepernoten heb ik alweer op en ik vind het best speciaal dat ik sinterklaas dit jaar helemaal anders ga beleven dan ik dat altijd heb gedaan.

Vrijdag ben ik na school even naar Valletta geweest. Ik heb het toy-museum bezocht, maar dit viel een beetje tegen. Het was heel klein en nergens stond uitleg, waardoor ik niet van alles wist wat het was, waar het vandaan kwam en hoe het gebruikt werd. Ik was dus snel uitgekeken. Na nog een rondje door de stad ben ik weer terug naar huis gegaan en ’s avonds hebben Saskia en ik voor de andere Nederlandse meiden gekookt. Het was een gezellige avond!

Zaterdag ben ik met Sawako naar Siggiewi geweest. In dit plaatsje hebben we eerst The Limestone Heritage bezocht. Dit is een plek waar je meer te weten komt over kalksteen, de steensoort die in Malta heel veel wordt gebruikt voor de bouw van huizen en gebouwen. Eerst hebben we een filmpje over de winning van kalksteen gezien en daarna zijn we door een uitgeputte kalksteengroeve gelopen. Hierbij had je een audiotour en onderweg werd er dus nog het een en ander verteld over wat je zag. We hebben onder andere gereedschap gezien dat vroeger gebruikt werd bij de winning en ook hebben we orange trees en lemon trees gezien. Deze bomen worden namelijk vaak geplant in uitgeputte groeven omdat de wanden van de groeve (vaak zo’n dertig of veertig meter hoog) een perfecte manier zijn om de wind tegen te houden en de bomen te beschermen. Het was een erg leuke en interessante ochtend.

Aan het begin van de middag zijn Sawako en ik naar het Falconry Centre geweest. Hier hebben we roofvogels gezien en Sawako en ik hebben ieder twee vogels op onze arm gehad en ze toen geaaid. Dat was erg leuk. Verder vond ik het centre een beetje tegenvallen. Het was erg klein en er stond een show op het programma, maar die ging helaas niet door. ’s Avonds ben ik naar Valletta geweest, waar ik samen met Saskia, Marloes, Janou em Susannah uit eten ben geweest. Dit was erg gezellig.

Op zondag heb ik de south tour gedaan. Dit is een hop on hop off tour door het zuiden van Malta. Het was heerlijk weer dus ik heb lekker in het zonnetje boven op de bus gezeten en genoten van de omgeving en de informatie die ik daarover kreeg. De eerste stop die ik heb gemaakt, was bij de Ghar Dalam Cave & Museum. De Ghar Dalam Cave is een grot waarin bewijs is gevonden van het vroegste leven op Malta. Er zijn bijvoorbeeld botten gevonden van dwerg olifanten, nijlpaarden, vossen en wolven. Deze botten waren in het bijbehorende museum te bezichtigen. Als ik het goed begrepen heb, zijn de genoemde dieren (en nog andere diersoorten) in de tijd van ijstijd (in Malta was er geen ijstijd, maar een regentijd) naar Malta getrokken. Er was toen namelijk nog een verbinding tussen Malta en het vasteland (wat met de vondst van de botten dus bewezen is). Het was leuk om de grot en het museum te bezichtigen.

De tweede stop voor mij was bij de Blue Grotto. De zee was rustig genoeg voor een boottochtje naar de Blue Grotto en andere grotten in de omgeving. Wat een geluk, want zo’n boottocht wilde ik graag doen, maar eerdere pogingen (bij de Blue Grotto zelf en op Gozo bij de Azure Window) waren helaas mislukt omdat de zee steeds te ruig was. Wat leuk was, was dat de grotten allemaal van elkaar verschilden. Er waren kleine grotjes, een grot met een plat dak, een grot met juist een heel rond dak en de Blue Grotto zelf, welke een soort boog is met daarachter nog een stuk grot van zo’n acht meter verstopt. Het water was op bepaalde plaatsen heel mooi helder en op sommige punten was er ook een soort van paarse gloed te zien. Wat verder ook leuk was, was dat ik vlakbij de stuurman zat en zo nu en dan tikte hij me op mijn schouder om aan te wijzen waar ik foto’s van moest maken. Na de Blue Grotto heb ik mijn bustocht vervolgt tot ik weer lekker thuis was.

  • 10 November 2013 - 20:06

    Freek:

    De foto met de roofvogel is erg mooi. Je staat er bij als een fotomodel en lijkt het helemaal miet spannend te vinden. groeten van Freek xxx

  • 11 November 2013 - 11:39

    El:

    Hoi Mila.
    Wat een prachtige foto's van de grottentocht! Wat zijn er toch mooie plekjes op de wereld, he!
    Ik kan me voorstellen dat het even moeilijk was toen Patrick weg ging. Maar volgens mij ben jij een vechtertje en maak je er het beste van. Voor je het weet zit je hier samen kerstkransjes te eten!!!
    Geniet nog even van de zon en je nieuwe vrienden. Groetjes, El.

  • 13 November 2013 - 16:17

    Familie Staring:

    Hoi Mila,

    Bedankt voor je e-mail en fijn dat je onze bijdrage aan de kalender leuk vond.
    Wij wensen je vanuit een koud en nat Groessen nog een paar hele fijne weekjes daar.
    geniet nog even van de zon nu het nog kan!

    groeten,
    Gerrie, Diny, Nicole, Esther en Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mila

Afgestudeerd psychomotorisch therapeut, werkzaam geweest als gastouder en in de kinderopvang (leidster peutergroep). Nu klaar voor een reis naar Malta!

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 15447

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 07 December 2013

Taalreis Malta

Landen bezocht: