Vakantie in eigen land! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu Vakantie in eigen land! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu

Vakantie in eigen land!

Door: Mila

Blijf op de hoogte en volg Mila

04 November 2013 | Malta, Sliema

Dit reisverslag zal ik beginnen met wat informatie over het appartement waar ik woon. Het is een mooie en moderne flat, maar zoals sommige van jullie weten is het internet soms ronduit slecht. Dat is erg vervelend, maar gelukkig was dit het enige ongemak hier. Tot voor kort tenminste.. De laatste tijd hebben zich helaas meerdere problemen voorgedaan.. Het begon met een paar dagen koud water (dit startte in het weekend en in Malta kan er dan niets gedaan worden), maar gelukkig is dit uiteindelijk opgelost. Al hebben we soms nog weleens een onverwachtse lauwe of koude douche.. Verder valt de elektriciteit de laatste dagen soms ineens uit. Ook dat is natuurlijk erg vervelend en lastig, zeker ’s avonds want dan kun je dus echt niets doen (het is donker dus je kunt niet lezen of knutselen, je kunt geen televisie kijken en niet op je laptop werken en ondertussen begint de vriezer voor de zoveelste keer te ontdooien). Ik woon nog steeds samen met Saskia en Kim en met twee van de drie Colombiaanse meiden die er waren toen ik aankwam. Met Saskia en Kim is het contact altijd al goed geweest. We koken vaak samen, wat handig en leuk is. Met de Colombiaanse meiden wordt het contact steeds leuker. Op woensdag hebben Kim, Saskia en ik voor hen gekookt, wat erg leuk was. Volgende week wisselen we om, dus dan staat er een Colombiaans maaltje op het menu! Er woont hier ook nog een Frans/Russisch meisje maar het contact tussen alle huisgenoten en haar is nogal problematisch. Gelukkig gaat dit meisje op zeer korte termijn naar een andere flat verhuizen, wat voor iedereen prettig zal zijn.

Dan nu mijn verder met mijn week! Op maandagavond ben ik uit eten geweest met Saskia, Esther, Petra, Marloes en Janou. Esther en Petra (en ook Manon, die niet bij het etentje was) gaan komend weekend weer terug naar Nederland. Erg jammer, maar het etentje was een leuke afsluiter. Als hoofdgerecht had ik cannelloni gevuld met een soort roomkaas. Erg lekker, maar het toetje was pas echt verrukkelijk! Een crêpes met appel, karamel en andere lekkere dingen.

Dinsdag ben ik na school naar Valletta gegaan. Daar heb ik eerst Grandmaster’s Palace bezocht. Vroeger woonden hier de grootmeesters, maar toen deze verdreven werden, nam de Britse gouverneur zijn intrek in het paleis. Op dit moment heeft het Maltese parlement zitting in het paleis en de president ontvangt er zijn gasten. Als eerste heb ik de stateroom bezocht. Dit deel van het gebouw bestond uit verschillende ruimtes. Deze zagen er mooi uit, maar helaas was er nergens een bordje te vinden met een beschrijving van waar elke kamer voor diende, of nu nog dient. Dat vond ik jammer. Vervolgens ben ik naar de armoury room gegaan. Hier waren vooral harnassen en wapens te zien en in tegenstelling tot de stateroom, was er een overvloed aan informatie. Grandmaster’s Palace heeft ook twee binnenpleinen. De eerste wordt het ‘Neptunesplein’ genoemd, omdat er een standbeeld van Neptunes staat. Het tweede plein is het Alfred plein. Dit plein is vernoemd naar de zoon van koningin Victoria, Alfred. Op dit plein zijn verschillende bomen te zien en een erg mooie klok.

Na het bezoek aan Grandmaster’s Palace heb ik voor het paleis even gekeken naar de wachters en niet veel later naar een watershow. Dit laatste houdt in dat er ineens muziek begint te spelen (waar het vandaan komt, is me een raadsel) en tegelijkertijd zijn er een soort waterfonteinen die op de melodie van deze muziek water beginnen te spuiten. Erg leuk!

Hierna heb ik even binnengekeken in de bibliotheek. Dit was leuk want het was helemaal anders dan ik verwacht had. Het gebouw ziet er van buiten mooi uit, maar van binnen had ik eenzelfde soort bibliotheek verwacht zoals we ze in Nederland hebben. Dit bleek dus niet het geval te zijn. Binnen in de bibliotheek waren namelijk hoge wanden vol met (oude) boeken en daarvoor van die houten trappetjes. Erg apart, net alsof het een filmdecor is. Ik geloof niet dat dit de echte bibliotheek was voor de Maltese bevolking. Ik zag namelijk ook geen andere bezoekers, alleen maar researchers. Ergens zal dus nog wel een bibliotheek zijn die meer lijkt op wat ik mij daarbij voorgesteld had.

Mijn laatste activiteit in Valletta was een bezoekje aan de bioscoop. Hier draait namelijk de film “Valletta living history”. Het was een half uur durende film die de geschiedenis van Valletta laat zien. Het is een combinatie tussen een moderne speelfilm en een documentaire dus het was leuk en mooi om te zien. Zeker omdat er allerlei plaatsen in beeld kwamen waar ik zelf ook ben geweest. Gelukkig was de film ook goed te volgen. Ik snap nu dus iets meer van de Maltese geschiedenis, specifiek de geschiedenis van Valletta. In 1565 heeft er de Greate Siege plaatsgevonden; een strijd tussen de Knights of Malta (onder leiding van grootmeester Vallette, naar wie de stad later vernoemd is) en de Turken. Na de terugtrekking van de Turken werd Valletta opnieuw opgebouwd. Zoals eerder gezegd, werd de stad zo gepland dat het een soort grid is geworden. De overgebleven ridders bouwden verschillende Auberges, dit zijn een soort herbergen. De bekendste hiervan is Auberge de Castille. Deze heb ik na de film bekeken (alleen van buiten, de herberg is niet toegankelijk voor publiek). Na de strijd met de Turken is Valletta nog in strijd geweest met Napoleon en zijn gevolg en gedurende de tweede wereld oorlog is de stad gebombardeerd, wat grote schade heeft veroorzaakt.

Toen ik terugkwam uit Valletta ben ik bij Sawako gaan eten. Ze heeft Japans gekookt, wat erg lekker was. Op woensdag heb ik een paar uur gestudeerd voor de toets op donderdag. Verder heb ik gelezen en hadden we het huisetentje waarover ik eerder al iets gezegd heb.

Donderdagmorgen was ik al vroeg wakker en ik wist meteen dat ik Patrick ’s avonds weer zou zien!!! Ik kon niet meer slapen en ben toen maar opgestaan. Dit kwam op zich niet verkeerd uit, want zo kon ik nog een laatste blik op mijn boek werpen, aangezien we een test zouden hebben op school. De test ging heel goed, zelfs beter dan de vorige en dat terwijl de grammatica nu veel moeilijker was! Hieronder weer een overzichtje voor wie dat leuk vindt om te zien (behaalde punten/totaal te behalen punten):

- Listening: 10/10
- Grammar: 11/12 (all grammar), 4/5 (all grammar)
- Language patterns: 2/8
- Prepositions: 8/9
- Collocations: 10/10
- Forming words: 8/10
- Phrasal verbs: 5/8
- Vocabulary: 6/8
Total: 64/80

Overigens, donderdagwas het Halloween (31 oktober)! Toen ik ’s ochtends naar school ging en op school aankwam, was ik echt excited. Dit terwijl ik niets om Halloween dacht te geven en de afgelopen dagen ik ook niet warm of koud was geworden van alle Halloween versieringen en aankondigingen voor feestjes en dergelijke. Maar hé, dit is wel gewoon mijn eerste Halloween ooit! De school was leuk versierd en er waren verschillende Halloween snoepjes om te proeven. Erg leuk dat de school dit gedaan heeft! De afgelopen dagen was iedereen trouwens aangemoedigd om verkleed naar school te komen. Vooral de leraren bleken verkleed te zijn. ’s Middags was er nog een verkiezing van de best verkleedde docent en student, wat aardig was om even te zien.

Toen was het eindelijk tijd om naar het vliegveld te gaan. Omdat je hier niet 100% kunt vertrouwen op de bussen, besloot ik om maar ruim op tijd te gaan. Achteraf gezien niet nodig, want de bus was op tijd (zelfs iets te vroeg) en deed er sneller over dan aangegeven was. Dat betekende lang wachten op het vliegveld, maar na ruim anderhalf uur was Patrick daar dan eindelijk! Super fijn om eindelijk weer samen te zijn, maar ook een klein beetje wennen. In Malta is steeds alles nieuw en onbekend voor mij geweest en ineens is daar dan iemand die je zo goed kent en die jouw zo goed kent. Gelukkig duurde het wennen niet te lang en hebben we een super tijd samen gehad!

Omdat het al laat was hebben we direct een taxi naar ons hotel in Bugibba genomen. Een vrij groot en mooi hotel met een ruime en schone kamer. Op de kamer heb ik meteen allerlei leuke dingetjes gekregen van Patrick. Chocolade pepernoten, stroopwafels, tijdschriften en nog een leuk souvenirtje uit Lanzarote. Ik ben goed verwend! Na een nachtje slapen, hebben we ’s ochtends heerlijk ontbeten, evenals de dagen daarna. Elke dag kon ik wel wat anders eten, maar vaste prik waren de pannenkoekjes als toetje van mijn ontbijt!

Op vrijdag zijn we naar Gozo geweest en daar hebben we een ‘hop on hop off’ bustour gedaan. De bus reed langs alle belangrijke en leuke plaatsen op Gozo. Daar kon je uitstappen om rond te kijken, om vervolgens met de volgende bus weer verder te rijden. Onderweg werd ook nog informatie gegeven over de omgeving. Deze liep alleen niet altijd synchroon met waar we waren, wat het lastig maakte om te volgen. Toch was het erg leuk, zeker omdat we samen waren! In Victoria, de hoofdstad van Gozo, hebben we lekker geluncht en we zijn even op de Citadel geweest, waar we een mooi uitzicht hadden over het eiland. Weer terug in de bus was het plan om naar de Azure Window te gaan. Helaas is dit niet gelukt. Ik heb in zeven weken nauwelijks regen gehad, maar uitgerekend nu, werd het noodweer! En dan bedoel ik ook echt noodweer, zoiets had ik nog nooit meegemaakt! Het begon met een beetje regen, waarna iedereen beneden in de bus ging zitten. Helaas regende het daar gewoon naar binnen, dus sommige mensen zullen alsnog wel nat zijn geworden. Toen begon het te donderen en te bliksemen. Dat was echt heftig en best eng. Tegelijkertijd begon de regen met bakken uit de lucht te vallen. De straten stonden binnen tien minuten echt blank, het water stroomde echt door de straten. De buschauffeur gaf aan dat het te gevaarlijk was om door te rijden, dus hij begon toen aan de terugtocht naar de ferry. Onderweg kwamen we drijvende putdeksels tegen en losgeslagen stenen en op een gegeven moment stopte de bus. De chauffeur stapte uit en ik had een angstig vermoeden dat we een lekke band hadden. Gelukkig bleek dit niet het geval, maar waren we vast komen te zitten op een losgeslagen stuk steen dat midden op de weg was beland. De buschauffeur had de bus echter snel weer los gekregen en toen konden we verder naar de haven. Ik was blij toen we er waren en we hebben de chauffeur een leuke fooi gegeven voor zijn goede werk. Hij was echt een beetje mijn held die dag omdat hij ons veilig weer terug heeft gebracht! Ik was wel verdrietig en teleurgesteld omdat ik Patrick de Azure Window niet heb kunnen laten zien, maar anderzijds, wat een avontuur was dit zeg! We zijn met de ferry terug gegaan naar Malta (intussen was het droog en scheen de zon zelfs weer een beetje, alsof er niets was gebeurd!), waar we lekker uit eten zijn geweest.

Zondag hebben Patrick en ik een Harbour Cruise gemaakt. Dit is een tocht van ruim een uur door de Marsamxetthaven en de Grand Harbour (bij Valletta). Gedurende de vaart werd er informatie gegeven over alles wat er te zien was. We zijn langs diverse forten gevaren, onder andere Fort Manoel en Fort St. Michael. Bij dit laatste fort is een voorpost geplaatst met daarop een oog en een oor als teken van de waakzaamheid van de soldaten die er de wacht hielden. Verder hebben we het quarantaine hospitaal gezien. Vroeger moesten nieuwkomers in Malta daar veertig dagen verblijven voor ze het land in mochten. Dit om uit te sluiten dat ze geen besmettelijke ziektes hadden. Het volgende dat we zagen was de koepel van de het Karmelietenklooster en de toren van de St. Paul’s Cathedral. In de Grand Harbour voeren we langs Sacra Infermeria, de hallen van de oude vismarkt en het monument Siege Bell Memorial. Dit laatste monument is opgericht ter nagedachtenis aan de belegering van Malta tijdens de oorlog en de vele slachtoffers. Patrick en ik vonden de cruise allebei erg leuk en interessant.

Na de cruise hebben we als lunch een lekkere crêpe gegeten en daarna zijn we vanuit Sliema met de ferry naar Valletta gevaren. In Valletta hebben we een 5D film gezien, deze bevatte veel speciale effecten natuurlijk (bewegende stoelen, 3D effecten, wind en water). Erg leuk gemaakt! In Valletta hebben we nog een rondje door de stad gelopen en we hebben even in de Upper Barracca Gardens gekeken. Toen zijn we terug naar Sliema gegaan waar we nog even gewinkeld hebben. ’s Avonds hebben we weer lekker gegeten en zoals op alle andere momenten heerlijk bijgepraat. Dat gaat toch echt makkelijker en fijner dan via skype! Heel leuk om al Patricks belevenissen te horen en eindelijk ook weer eens goed op de hoogte te zijn van de voetballerij in Nederland!!

Zondag stond er ook weer een leuke dag op het programma. We zijn naar het Mediterraneo Marine Park geweest en daar hebben we drie shows bekeken. De eerste was een papagaaien show. Er werd wat verteld over de beestjes en ze konden ook een heleboel leuke kunstjes, zoals koppeltje duiken om een stok en rijden in een wagentje. Daarna hebben we een zeeleeuwen show gezien. Ook deze dieren konden leuke dingen. Als laatste was er een dolfijnenshow en deze was het leukste en mooiste van allemaal. Heel bijzonder wat die dolfijnen allemaal kunnen, bijvoorbeeld heel hoog springen en binnen een paar seconden een snelheid bereiken van zo’n vijftig kilometer per uur. Na de leuke shows stond ons nog iets heel bijzonders te wachten, namelijk: zwemmen met de dolfijnen! Best spannend, maar het was super gaaf! Als eerste gingen we het (erg koude) water in om op de foto te gaan met de dolfijnen. Deze foto’s hebben we later ook gekocht en zullen sommige van jullie in Nederland te zien krijgen. We zijn beiden heel blij met de foto’s. Een mooi aandenken aan onze mooie ervaring. Na de foto mocht ieder om de buurt een stukje van een dolfijn wegzwemmen en deze werd daarna naar je toegestuurd. Op het moment dat de dolfijn bij je was moest je een rondje om je as draaien en je arm in de lucht houden. De dolfijn draaide dan ook een rondje. Vervolgens kregen we wat uitleg over dolfijnen en mochten we er eentje aaien over het hoofd, de rug en de buik. Ook kreeg de dolfijn de opdracht om geluidjes te maken en water te spuiten. Vervolgens gaven wij de dolfijn door middel van een teken de opdracht om met zijn staart op het water te slaan. Hierna mocht iedereen met een duikbril op rondzwemmen in het bassin. Je kon de dolfijnen zo onderwater zien zwemmen, wat erg leuk was. Toen moest iedereen op een vaste plaats in het water blijven en werden de dolfijnen langs gestuurd. Als ze dichtbij kwamen, kon je ze nog een keer aaien. Als laatste hebben we als groep de dolfijnen nog de opdracht gegeven om te zwaaien en zo eindigde onze zwemsessie. Patrick en ik vonden dit allebei het hoogtepunt van onze tijd op Malta samen. Het was echt heel leuk en bijzonder!

Na het zwemmen met de dolfijnen zijn we naar het appartement gegaan waar ik verblijf. Leuk dat Patrick dit nu ook gezien heeft en heeft kunnen kennismaken met mijn huisgenoot Saskia! Patrick heeft nog zijn foto’s van zijn vakantie op Lanzarote laten zien en daarna zijn we via de baaien hier in de buurt naar mijn school gelopen, zodat Patrick ook daarvan nu een beeld heeft. We hebben in de buurt van school nog een aantal souvenirshops bezocht en toen hebben we weer lekker gegeten.

Op maandag werd ik een beetje verdrietig wakker, want Patrick zou natuurlijk weer terug naar Nederland gaan. Gelukkig hadden we nog wel de tijd om lekker uitgebreid te ontbijten en nog even in de buurt rond te lopen. Daarna was het echter toch echt tijd om naar het vliegveld te gaan en afscheid te nemen. Dat was heel moeilijk, een deel van mij wilde gewoon mee in dat vliegtuig naar Nederland! Maar ik weet dat ik over een paar dagen weer volop zal genieten van Malta, dus aan die gedachte hou ik me maar vast. En natuurlijk heb ik een super tijd gehad met Patrick waar ik nog heel vaak aan terug kan denken. Het was echt super om samen met mijn grote liefde in Malta te zijn en al die leuke dingen samen te hebben gedaan!

  • 04 November 2013 - 22:10

    Patrick:

    Hoi schat,

    Heb ook echt genoten van ons weekendje samen op Malta! Vooral het zwemmen met de dolfijnen was super. Zal ook weer even wennen worden voor je, niet elke dag meer pannenkoekjes bij het ontbijt ;) Leuk verslag weer, niks aan toe te voegen :)

    Veel plezier nog de laatste weken en voor je het weet is het al weer december.

    xxx

  • 06 November 2013 - 11:44

    El:

    Hoi Mila.
    Proficiat met je test! Dat heb je goed gedaan. En dan te bedenken dat je een niveau hoger zit dan voorheen! Het blijkt dus wel dat je meer doet dan de toerist uit hangen. Hoewel je volgens mij een echte Malta expert aan het worden bent.
    Wat gezellig dat Patrick er was. En een hele belevenis dat zwemmen met dolfijnen.
    Succes de laatste weken! Groetjes, El.

  • 06 November 2013 - 12:40

    Anouk:

    Wat hebben jullie veel beleefd! vooral het zwemmen met dolfijnen lijkt me erg bijzonder, ik ben benieuwd naar de foto's. Het verbaast me elke keer weer hoeveel er te doen en te zien is op Malta, het heeft zo'n rijke geschiedenis. De test ziet er erg goed uit, fijn dat je steeds vooruit gaat. Dat stimuleert natuurlijk ook om door te gaan!
    Fijne laatste weken,
    Anouk

  • 07 November 2013 - 10:46

    Marieke:

    Ha Mila,

    Wat en uitgebreid verslag weer! En wat een goed punten! Dat rapport heeft wel een dikke pluim verdiend :)
    Zo te lezen heb je Patrick ook een mooie tour gegeven. Wat een luxe zo'n privègids en hotel! Tis natuurlijk wel even wennen dat hij weer weg is, maar je ziet hem gauw genoeg weer (samen met ons koude kikkerweer hier in Nederland ;)) Geniet er dus nog maar even lekker van!

    x Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mila

Afgestudeerd psychomotorisch therapeut, werkzaam geweest als gastouder en in de kinderopvang (leidster peutergroep). Nu klaar voor een reis naar Malta!

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 15459

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 07 December 2013

Taalreis Malta

Landen bezocht: