Mdina en Gozo - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu Mdina en Gozo - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu

Mdina en Gozo

Door: Mila

Blijf op de hoogte en volg Mila

22 September 2013 | Malta, Sliema

Er werd gevraagd naar mijn lestijden dus daar zal ik wat over vertellen. Ik ga vijf dagen in de week naar school van 08:45 uur tot 12:15 uur. In die tijd heb ik twee lessen van elk anderhalf uur. Deze lessen vliegen tot nu toe steeds voorbij. Ik vind het heel leuk om (samen met andere studenten) opdrachten te maken en spelletjes te doen (bijvoorbeeld een woord omschrijven dat anderen dan moeten raden, of een ‘pronunciation contest’). Meestal bespreken we gemaakte opdrachten met de hele klas na. Dat is erg leuk want vaak komen we dan op onderwerpen terecht waar we over doorgaan en zo hoor ik een heleboel over andere landen en het leven dat mijn medestudenten daar hebben. Ik vind het ook leuk om over Nederland te vertellen, zo heb ik afgelopen week bijvoorbeeld de uitdrukking ‘going Dutch’ uitgelegd (de rekening delen). De lerares vertelde toen dat ze in Malta ook de uitdrukking ‘Dutch auction’ hebben (een soort van afdingen zoals je ook op veilingen ziet). Op vrijdag is er altijd een toets over de afgelopen week. Je krijgt er geen cijfer voor, maar het geeft wel inzicht in hoe je studieproces verloopt. Ik heb al gemerkt dat een aantal dingen me op mijn niveau goed afgaan, maar dat de grammatica me veel moeite kost. De lerares gaf aan dat dit bij Nederlanders meestal het geval is; ze lijken heel goed Engels te kunnen, maar als het op grammatica aankomt bakken ze er weinig van.

Maandagavond ben ik naar het welkoms feestje geweest. Erg lang ben ik echter niet gebleven want de muziek stond zo hard (echt héél hard) dat het onmogelijk was om met mensen te praten en ze te leren kennen, wat wel mijn doel was. Op school en in en rondom het appartement leer ik gelukkig ook mensen kennen. Ik probeer maar zoveel mogelijk met mensen te praten en heb zo al best wat leuke contacten op gedaan.

Woensdagmiddag ben ik met Akari en Riko (Japans) naar de stad Mdina geweest. We hebben in het stadje rondgelopen, maar vooral heel veel gepraat onder het genot van een gebakje. Mdina is erg klein, maar wel mooi. Het wordt ook wel ‘de stille stad’ genoemd en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. We gingen rond 18:00 uur weg en toen was het al heel erg rustig. Dit komt onder andere doordat er geen auto's in het stadje kunnen komen.

Donderdagavond ben ik met Saskia en Kim en een groot aantal andere Nederlandse meiden uit andere appartementen (Esther, Petra, Susannah, Manon, Marloes en Janou) naar The Point geweest, een winkelcentrum in de buurt. Het was leuk om kennis te maken met de andere Nederlanders en wellicht kunnen we nog eens vaker wat leuks gaan doen samen. Ik wil echter ook graag met studenten uit andere landen dingen ondernemen, zodat ik buiten school ook mijn Engels kan oefenen. Vrijdagmiddag heb ik dit meteen maar gedaan door Akari en Riko mee te vragen naar zee. We zijn naar de ESE-Beachclub geweest. Dit is een plek waar ESE-studenten gratis gebruik kunnen maken van een zwembad en een stuk privé strand (rotsen) en de zee. We hebben een erg leuke middag gehad. Het was heerlijk om te zwemmen in het heldere water en ook was het erg veilig (donderdagmiddag was ik namelijk bij een ander stuk zee dat niet echt veilig aanvoelde; het golven waren erg hoog, de stroming erg sterk en de rotsen heel glad). We hebben ook in het zwembad gezwommen omdat dit voor Akari en Riko makkelijker was. Ze kunnen namelijk niet zo heel goed zwemmen (zoals de meeste Japanners, vertelden ze) en ze hielden het daardoor in open zee niet zo lang vol omdat je daar nergens kunt staan (je gaat vanaf de rotsen het water in en dan is het meteen diep). Na het zwemmen en zonnen heb ik afscheid genomen van Akari, zij vertrekt namelijk dit weekend weer naar huis. Erg jammer, maar iets wat ik in de komende maanden nog wel vaker zal meemaken.

Zaterdag ben ik met school naar Gozo geweest, één van de drie Maltese eilanden (Malta, Gozo, Comino). Er was een hele goede gids. Hij vertelde veel en op een leuke manier en hij was goed afgestemd op onze groep; moeilijke woorden legde hij voor ons uit zodat zijn verhalen goed te volgen waren. We vertrokken ’s morgens vroeg in een heel oud busje. Tot drie jaar geleden werden dat soort busjes nog voor public transport gebruikt. Elke stad had daarbij zijn eigen kleur busjes. Dit was vooral handig voor mensen die niet kunnen lezen; door op de kleur van de busjes te letten wisten zij toch waar ze heen moesten. Elk busje had ook een soort Mariabeeld aan boord voor een veilige rit en daarnaast nog één of meerdere mascottes. Met de ferry zijn we van Malta naar Gozo gevaren. Hierbij kwamen we langs Comino. Dit eiland wordt veel door toeristen bezocht, maar is op vier mensen na onbewoond. Eenmaal op Gozo zijn we naar het hoogste punt van het eiland gegaan. Vanaf daar was er een goed uitzicht op Comino. Vervolgens zijn we verder gegaan naar Calypso Beach en hier bij in de buurt ligt ook Calypso’s Cave. Beiden zijn vernoemd naar een verhaal uit de Griekse mythologie; na de Trojaanse oorlog probeerde Odysseus terug te keren naar het Griekse eiland Ithaka, waar zijn vrouw Penelope op hem wachtte. Dit lukte echter niet doordat hij vele malen schipbreuk leed en op een gegeven moment spoelde Odysseus aan op een strand waar de nimf Calypso leefde. Calypso werd verliefd op Odysseus en nam hem mee naar haar grot, waar ze Odysseus deed geloven dat hij gevangen zat. Calypso vertelde hem hierbij dat als hij bij haar zou blijven, hij het eeuwige leven zou krijgen. Odysseus bleef echter trouw aan Penelope en na vele jaren keerde hij, met hulp van de goden, terug naar Ithaka. Met de bus zijn we verder gegaan naar Dwejra. Hier heb ik de Fungus Rock gezien. Dit is een rots die uitsteekt boven de zee. De rots kreeg de naam Fungus (paddenstoel) omdat er een plant groeit die lijkt op een paddenstoel. Vroeger was er iemand die echter dacht dat de planten daadwerkelijk paddenstoelen waren en sinds hij dat gezegd heeft, wordt de rots Fungus Rock genoemd, als een soort grapje over de gemaakte vergissing. In Dwejra heb ik verder de Inland Sea gezien. Dit is een stukje zee dat geheel is omgeven door rotsen. Er is echter één gat in de rotsen waardoor er een verbinding met de zee blijft bestaan. Toen heb ik het Azure Window gezien en dit was echt heel mooi en bijzonder. Het is een rots die vijftig meter boven de zee uitsteekt. In de rots zit een venster dat is ontstaan door het ruige zeewater en de wind. De zee rond dit gat is azuurblauw. Zo’n blauwe zee heb ik nog nooit gezien en het was echt prachtig. Op de grond bij Dwejra waren verder nog fossielen en koraal te zien en ook een aantal plekken waar zeezout is blijven liggen nadat de zee daar is geweest. Na al deze mooie dingen gezien te hebben zijn we naar de hoofdstad van Gozo gegaan, Victoria. Deze stad had eerst de naam Rabat, maar als teken van loyaliteit aan de Britse Kroon is de naam op een gegeven moment veranderd. In Victoria is de citadel te zien die vroeger bescherming moest bieden tegen de vijand. Verder ben ik in Victoria langs de Santa Marijakathedraal, de Old Prison en het gerechtsgebouw gelopen. Tijdens de lunch heb ik een aantal typisch Maltese etenswaren kunnen proeven, namelijk een cactusvrucht (lekker), een honeyring (lekker) en kaas van Gozo met peper (lekker). Na de lunch zijn we nog naar Xlendi Bay geweest en daarna was het tijd om weer terug te gaan huis.

De foto’s op de site zijn een selectie van wat ik heb gezien in Mdina en Gozo.

  • 22 September 2013 - 13:17

    Imrie:

    Laat ik een traditie in ere houden: ik ben de eerste met een reactie :)! Super leuk verhaal weer! Fijn dat je de school zo leuk vind. Dat Nederlandse probleem met de grammatica ken ik wel...haha. Je hebt wel veel gezien op een dag. De foto's zijn erg mooi, en natuurlijk een beetje jaloersmakend ;) Zeker ook als ik je outfits zie. Ik heb mijn winterlaarzen alweer uit de kast gehaald en heb vrijdagavond weer mijn winterjas aangehad op de tribune. Geniet er maar lekker van! Voor je het weet zit je weer in het koude Nederland ;) X

  • 22 September 2013 - 13:27

    Lucie:

    Een prachtig verslag en super leuke foto's. Mijn mail komt eraan. Liefs

  • 22 September 2013 - 14:13

    Marij:

    Een mooi reisverslag en de foto's zien er goed uit.
    Erg indrukwekkend wat je daar te zien krijgt.
    Geniet ervan, ook van het weer want voor je het weet zit je weer in het koude kikkerlandje.


  • 22 September 2013 - 15:19

    Freek:

    Hoi Mila
    Ik vind het weer een prachtig verslag en van de foto's ben ik onder de indruk. Gozo lijkt me een
    ge-wel-di-ge plek om eens te bezoeken. Veel geschiedenis (vooral de Citadel vind ik mooi), en natuurschoon die je niet vaak tegenkomt. Ben blij dat je de Azure window een paar keer hebt gefotografeerd. Dan krijg je pas echt een idee hoe het er uit ziet en hoe groot het is.
    Met veel plezier jouw verslag gelezen, leuk om de Japanse meiden te zien. Malta krijgt al snel een warm plekje in mijn hart! groetjes.

  • 22 September 2013 - 15:31

    Marlijn:

    Super leuk om zo te horen hoe je dagen.eruit zien. Heerlijk dat je de middagen vrij bent en ook kan genieten van het mooie Malta! Geniet en leerze

  • 22 September 2013 - 16:13

    Patrick:

    Wauw! Het is dat ik zo zelf al op vakantie ga anders was ik al eerder gekomen haha. Echt leuke foto's! En vooral die Azure Window is indrukwekkend. Ik zie trouwens nog wel mensen daar op staan. Ik had gelezen dat dat niet meer mocht, klopt dat? In ieder geval veel plezier verder en tot snel. Liefs, Patrick

  • 22 September 2013 - 18:33

    El:

    Hoi Mila.
    Een beetje jaloersmakend schrijft Imrie.....laat dat beetje maar gerust weg. Ik wil ook wel naar Malta. Heb je geen kamergenoot nodig? Die talencursus neem ik dan op de koop toe. En qua grammatica sla ik dan geen flatter want ze kennen ons nivo dus al. Wat een mooi verslag trouwens. En prachtige foto's. Lekker dat je 's middags vrij bent om Malta te verkennen. En dan heb je mooi de tijd om verslagen te schrijven en om ons jaloers te maken!!! Geniet er van :-).

  • 22 September 2013 - 21:07

    Sabine:

    Ziet er leuk uit! Ben blij dat je zo snel op je plek zit daar in malta. Ben erg jaloers op de zon, ik ben zo verkouden omdat het veel kouder is dan in panama. Gelukkig wordt het deze week mooier weer jippie.
    Geniet van alles
    Kussie

  • 22 September 2013 - 21:49

    Rosalie:

    Hoi Mila,

    Mooie foto's en fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt in Malta!

    Groetjes, Rosalie

  • 23 September 2013 - 12:08

    Jan En Tiny:

    Hoi Mila,

    Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt en je verhaal is een mooie geschiedenisles voor ons.De foto's van Gozo zijn prachtig!We wensen je nog veel mooie ervaringen en blijven je volgen.Voor nu GENIET!!!!!

    Lieve groet,

    Jan en Tiny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mila

Afgestudeerd psychomotorisch therapeut, werkzaam geweest als gastouder en in de kinderopvang (leidster peutergroep). Nu klaar voor een reis naar Malta!

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 15461

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 07 December 2013

Taalreis Malta

Landen bezocht: