Valletta, Splash & Fun, Geocaching, Blue Lagoon - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu Valletta, Splash & Fun, Geocaching, Blue Lagoon - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu

Valletta, Splash & Fun, Geocaching, Blue Lagoon

Door: Mila

Blijf op de hoogte en volg Mila

30 September 2013 | Malta, Sliema

Bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes! Ik hoor en lees vaak dat mensen jaloers zijn op het weer hier en dat is helemaal terecht want het weer is hier fantastisch! Elke dag is het ver in de twintig graden en soms is het zelfs meer dan dertig graden. Ik draag dus elke dag een korte broek en ’t shirt, heb al een redelijk vaak gezwommen en ik begin lekker bruin te worden. Sommige Maltezers vinden het al wel koud worden hier, maar zij zijn nog hogere temperaturen gewend natuurlijk (midden in de zomer kan het hier in de veertig graden worden).

Na twee weken begin ik me al echt een beetje thuis te voelen op Malta. Ik vind het tot nu toe een heerlijk land. Het weer is natuurlijk heel fijn, maar de mensen zijn over het algemeen ook erg vriendelijk en beleefd. Ik heb al een paar keer gehad dat ik alleen op pad was en werd aangesproken door iemand voor een leuk praatje. Verder is het openbaar vervoer goed geregeld. Het is een eenvoudig systeem en vergeleken met Nederland erg goedkoop. Soms kan een rit wel langer duren dan verwacht. In kilometers stelt Malta namelijk niets voor, maar je kunt dan toch nog lang onderweg zijn doordat de bussen soms een nogal omslachtige route nemen en door het landschap (de heuvels) niet altijd even hard gaan. De omgeving is hier, zoals hoop ik te zien is op foto’s, erg mooi en de steden die ik tot nu toe heb gezien zijn ook mooi en leuk. Ze zijn vrij klein, maar voor mij is dat alleen maar een voordeel, lekker overzichtelijk. Nadeel dat ik tot nu toe van Malta kan noemen is het constant sjouwen met waterflessen, want kraanwater kun je hier beter niet drinken. Verder is het even wennen dat er hier nog gebruik wordt gemaakt van 1 cent en 2 centen. In het begin gebruikte ik die zelf niet, maar dat ga ik nu toch maar doen want voor je het weet puilt je portemonnee uit van al die muntjes.

Om nog even terug te komen op mijn vorige reisverslag: het klopt dat het verboden is om op het Azure Window te lopen om zo duikers te beschermen tegen vallende stenen. Een bepaald deel is echter wel toegankelijk. De mensen die je op de foto ziet, liepen dus of op dat deel, of ze bevonden zich op verboden terrein.

Nu zal ik verder gaan met al mijn nieuwe belevenissen.

Na de Gozo tour op zaterdag heb ik ’s avonds een film gekeken Bij Riko en Nozomi, een ander Japans meisje. Op zondag heb ik rustig aan gedaan en ’s middags ben ik met Saskia, Esther, Petra, Susannah, Manon, Marloes en Janou naar het strand geweest voor een picknick. ’s Avonds heb ik met Saskia en Kim nog een film gekeken, maar ik ben ook op tijd naar bed gegaan voor weer een nieuwe lesweek! Wat nog leuk is om te vertellen over de lessen, is dat we steeds een paar dagen rondom eenzelfde onderwerp werken. We hebben het bijvoorbeeld al gehad over (huis)dieren, familie en vrienden, vervoer en nu zijn we bezig rondom ‘technologie’. Maandag ben ik na school naar de ESE-Beachclub geweest en ’s avonds heb ik gegeten met een aantal Japanners en Koreanen. Iedereen had iets te eten klaargemaakt en ik had besloten alles maar te proeven, ook al had ik van sommige dingen geen idee wat het was, of waren het dingen die ik zelf nooit zou eten (ik zag een garnaal zitten die ik maar snel heb doorgeslikt). Over het algemeen vond ik alles best lekker.

Dinsdag ben ik met school naar Valletta geweest. De tour begon met een film over de geschiedenis van Malta. Iedereen had een koptelefoon en ik had de optie om in het Nederlandse te luisteren, maar natuurlijk heb ik voor Engels gekozen. Een goede oefening, maar jammer dat ik een behoorlijk deel niet kon volgen. Gelukkig heb ik mijn reisgids nog en heb ik achteraf thuis de dingen nagelezen die ik niet begreep.

Wat ik jullie in ieder geval kan vertellen, is het volgende: Malta is door vele verschillende volkeren en landen overheerst geweest, onder andere door de gunstige ligging van het eiland; in de Middellandse zee, tussen Europa en Afrika. Ik denk dat één van de belangrijkste overheersingen die door de Arabieren is geweest. Malta maakte toen een enorme groei door, met name op het gebied van landbouw. Tegenwoordig merk je nog aan de Maltese taal dat de Arabieren hier ooit zijn geweest. De taal schijnt namelijk dezelfde keelklank te hebben als de Arabische taal. De belangrijkste overheersing is echter die van de Britten geweest. Ze zijn namelijk bepalend geweest op economisch, politiek en cultureel vlak en daarvan is nu nog het een en ander terug te horen en te zien, zoals: de Engelse taal die in de grondwet als officiële taal is opgenomen, de telefooncellen op straat en het verkeer dat links rijdt. Sinds 1964 is Malta onafhankelijk en in 1974 werd het een republiek. Wat verder nog interessant is om te vermelden, is dat de apostel Paulus ooit schipbreuk zou hebben geleden en daarbij zou zijn aangespoeld op Malta. Hierdoor zou het Christendom in Malta terecht zijn gekomen. Meer dan 90% van de bevolking is (streng) Katholiek op Malta en opvallend vind ik dat er heel veel kerken zijn, alleen in Valletta schijnen er al drieëntwintig te zijn (maar misschien heb ik dar wel verkeerd begrepen want het lijkt me wel erg veel).

Na de film hebben we een wandeling door de stad gemaakt. We hebben een hoop gebouwen gezien en daar informatie over gekregen en ook zijn we gewezen op karakteristieken van de stad. Zo zijn er regelmatig heiligbeelden in de straten te zien en er zijn vele (gekleurde en houten) balkons. Deze zie je overigens op veel meer plaatsen op Malta. Verder valt op dat Valletta zeer rechte straten heeft, in tegenstelling tot andere steden op Malta. Dit komt doordat Valletta na een belegering zeer planmatig is opgebouwd, van boven ziet het eruit als een soort grid. Andere plaatsen hebben vaak kronkeligere straten. Vroeger was dit handig voor als je achterna werd gezeten door de vijand. Tijdens de wandeling zijn we onder andere langs de St. Jans-cokathedraal gelopen. Volgens de gids van de tour mag je Malta nooit verlaten zonder in deze kathedraal geweest te zijn. Het kost €6, maar volgens de gids zullen dit de beste euro’s zijn die je ooit hebt uitgegeven. Ik kon niet anders dan me op dat moment voornemen om tijdens mijn verblijf nog eens naar de kathedraal te gaan. Naast deze kathedraal zijn er nog genoeg andere dingen die ik in Valletta wil doen dus ik moet nog wel een paar keer terug!

Op woensdag heb ik in de omgeving rondgelopen en wat boodschapjes gedaan. Ik heb toen onder andere nog Maltese cheesecake geproefd (een soort bladerdeeg met kaas). Dit is populair hier door de goede smaak en de prijs (slechts €0,30). Ik vond het erg lekker. Verder ben ik nog naar een Fish Spa geweest. Hier ga je met je voeten in een bak water zitten en daarin zwemmen vissen. Deze vissen gaan aan je voeten knabbelen en zo verdwijnen dode huidcellen waardoor je zachte voeten krijgt. In het begin was het een vreemd gevoel en het kietelde een beetje. Het wende echter al snel en toen was het erg leuk.

Donderdag ben ik na school met Kazusa en Naoko (Japans) naar het Splash & Fun Park geweest. Dit is een waterpark met veel glijbanen. Ik heb een leuke middag gehad. Lekker gezwommen en alle glijbanen uitgeprobeerd. Het was leuk om met Kazusa en Naoko in het waterpark te zijn. Voor hen was dit namelijk de eerste keer dat ze bepaalde glijbanen zagen en voor Kazusa was het volgens mij überhaupt een van de eerste keren dat ze heeft proberen te zwemmen (ze kan niet zwemmen, maar dat was verder geen probleem bij het gebruik van de glijbanen). Het is bijzonder om met zo veel buitenlandse studenten in contact te komen, omdat je dingen hoort en ziet die heel anders zijn dan ik gewend ben en zo kom je erachter dat vanzelfsprekende dingen (bijvoorbeeld kunnen zwemmen) voor andere helemaal niet vanzelfsprekend hoeven te zijn. Ik kan een aantal voorbeelden geven van dingen die mij erg verbaasde en die afwijken van wat ik in Nederland gewend ben:
• In Rusland krijg je €10.000 wanneer je een tweede kind krijgt. Naast dit bedrag krijg je ook nog een maandelijkse toeslag. Wow!
• In Japan en Korea is het verplicht om make-up te dragen op je werk. Doe je dit niet dan kun je door je baas naar huis worden gestuurd. Het dragen van make-up wordt als netjes en beleefd opgevat richting de klant.
• In Malta is het pas sinds twee jaar mogelijk om te scheiden. Tot die tijd kon het niet en als een huwelijk stuk liep, leefden de man en vrouw apart terwijl ze dus nog wel getrouwd waren.
• In Rusland kunnen twee mannen of twee vrouwen samen niet trouwen. In sommige andere landen kan dit ook niet en is het ook niet normaal als twee mannen of twee vrouwen hand in hand op straat lopen.
• In Malta is het vanwege het geloof niet mogelijk abortus of euthanasie te laten plegen. Wil je dit toch, dan zul je naar het buitenland moeten. In bijvoorbeeld Korea is abortus ook niet toegestaan, maar er zijn wel klinieken waar het toch gebeurd.
• In verschillende landen is het verplicht om de poep van je hond met een zakje op te ruimen. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete. Op Malta zie je op straat ook een soort prullenbakken staan waar je de hondenpoep in weg kunt gooien.

Vrijdag ben ik na school met Riko naar de Beachclub geweest en ’s avonds heb ik met een stel Nederlanders gegeten. Dit is een terugkerende activiteit; elke vrijdagavond bij iemand anders koken en eten. Zaterdag ben ik met Saskia, Esther, Petra en Marloes een voor mij nieuwe activiteit gaan doen, namelijk Geocaching. Op internet zoek je de coördinaten op van waar in de buurt een soort doosjes verstopt liggen en ook kun je daar een paar aanwijzingen bij krijgen. Vervolgens ga je met een GPS op zoek naar de doosjes. Op de plaats van bestemming moet je, met behulp van de aanwijzingen, de doosjes vinden. In elk doosje zit een klein cadeautje. Deze kun je meenemen als je zelf iets anders in het doosje doet (iets dat je een vorige keer uit een doosje hebt gehaald, of iets nieuws). Zo kan een cadeautje de hele wereld over reizen. Op internet registreer je aan de hand van codes welke doosjes je hebt gevonden en welk cadeautje je hebt meegenomen. Ik vond het erg leuk om dit een keer gedaan te hebben. Het was een flinke wandeling, maar in een prachtige omgeving (Bugibba). Ook was het best een avontuur; klimmen over de rotsen, lopen door de zee om op een eilandje te komen en natuurlijk flink zoeken om de doosjes te vinden. Misschien klinkt dit laatste makkelijk, maar dat is het echt niet. Je zult als toevallige voorbijganger ook vrijwel nooit zomaar zo’n doosje vinden.

Zondag ben ik met Anna en Romina (Zwitsers) naar Comino geweest om de Blue Lagoon te bezoeken. Om bij het eiland te komen hebben we een soort speedboot genomen. Deze ging natuurlijk erg hard en dat was leuk. De Blue Lagoon is een stuk zee met helder blauw water. Zoiets had ik echt nog nooit gezien! Het water was echt prachtig helder en schoon. Nergens wier of afval; alleen maar mooi water en een witte zandbodem. Ik heb een heleboel foto’s gemaakt (ik zet er een aantal op de site), maar geloof me, in het echt ziet het er allemaal nog mooier en bijzonderder uit! Naast dat de Blue Lagoon er mooi uit ziet, is het ook een heerlijke plek om te zwemmen. Het water wordt geleidelijk dieper en is héél zout, waardoor je ook gewoon lekker rond kunt drijven. Ik had ook een duikbril mee en daarmee ben ik nog op vissenjacht gegaan. Ik heb één school gezien en daarnaast nog wat losse visjes, wat erg leuk was! Bij de Blue Lagoon is geen strand, maar er zijn rotsen waar je hutje mutje naast elkaar op een gehuurd stoeltje kunt zitten. Dat is een klein nadeeltje aan dit mooie stukje van de wereld, maar ondanks dat heb ik heerlijk liggen luieren in het zonnetje. Niet lezen, geen muziek luisteren, maar gewoon zitten en genieten. Op de terugweg nam de speedboot nog een kleine omweg om de passagiers de grotten van Comino te laten zien.

  • 30 September 2013 - 19:36

    El:

    Hoi Mila.
    Fijn om zulke enthousiaste verhalen te horen. Ik ben heel erg blij dat je het naar je zin hebt. Dankzij jouw verhalen schijnt hier de zon ook! een beetje!!!
    Leuk om Malta op deze manier te leren kennen. Misschien is het iets voor ons volgende zomer.
    Groetjes van El.

  • 30 September 2013 - 21:05

    Marij:

    Hoi Mila,
    Ik denk dat ik maar in Rusland ga wonen, dan neem ik nog een paar kinderen!!!
    Ik ben benieuwd wat je vriendinnen thuis over Nederland vertellen.
    Leuk verslag en mooie foto's Mila.
    Groetjes, Marij.

  • 01 Oktober 2013 - 15:23

    Freek:

    Hoi Mila
    Een mooi en uitvoerig verslag. Als ik de grillige rotsen zie, denk ik dat het een heel bijzondere omgeving is om te zwemmen. Je hebt regelmatig contact met Japanse meisjes. Ken je al wat Japanse woordjes?
    nozoki is volgens mij kijken, san is drie, hoshi (spreek uit hosji) is ster en atari is volgens mij een slag op het hoofd. groeten van Freek

  • 01 Oktober 2013 - 19:02

    Imrie:

    Hee!
    Eindelijk eens een verhaal waar ik niet jaloers op ben: dat geknabbel van die visjes aan je voeten. Dat lijkt me dan weer helemaal niks haha! Maar verder weer een leuk verslag, je maakt toch wel wat mee daar!Mooie foto's ook, het geeft toch wel een goed beeld bij al je verhalen. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mila

Afgestudeerd psychomotorisch therapeut, werkzaam geweest als gastouder en in de kinderopvang (leidster peutergroep). Nu klaar voor een reis naar Malta!

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 15454

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 07 December 2013

Taalreis Malta

Landen bezocht: