Temple Tour, Paceville, Chocolate festival, Bird P - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu Temple Tour, Paceville, Chocolate festival, Bird P - Reisverslag uit Sliema, Malta van Mila Nierop - WaarBenJij.nu

Temple Tour, Paceville, Chocolate festival, Bird P

Door: Mila

Blijf op de hoogte en volg Mila

20 Oktober 2013 | Malta, Sliema

Maandag heb ik na school een hele tijd bij de zee gelezen (natuurlijk een Engels boek) en dinsdag heb ik dat ook gedaan bij het buitenzwembad hier in de buurt. Daar heb ik ook een lekkere duik genomen en verder gewerkt aan mijn bruine kleurtje. Dat gaat echt de goede kant op, ik heb zelfs al een aantal complimenten gehad!

Op woensdag ben ik naar The Point geweest waar ik een hemdje heb gekocht en op de terugweg ben ik voor de tweede keer in Malta verdwaald. The Point ligt in een omgeving waar ik redelijk vaak kom, dus ik dacht voor de tweede keer wel een weg binnendoor te kunnen nemen op weg naar huis. In Nederland kan ik me altijd goed oriënteren, maar hier ga ik het niet meer proberen, want echt, die straten lopen hier soms zo raar en alles ziet er hetzelfde uit. ’s Avonds heb ik met een huisgenoot nog een DVD gekeken (in het Engels natuurlijk).

Donderdag hadden we op school een test over de hoofdstukken die we de afgelopen twee weken behandeld hadden. Ik vond het leuk om de test te maken omdat het een goed inzicht gaf in mijn sterke en zwakke punten. Die wist ik eigenlijk al wel, maar die werden nu nog even duidelijk bevestigd. Over het uiteindelijke resultaat was ik zelf heel tevreden, zeker omdat ik me besefte dat ik antwoorden kon invullen die ik een week of twee weken eerder echt nog niet had kunnen geven. Het resultaat van elke dag naar school gaan en mijn zelfstudie buiten school. Voor de geïnteresseerden een overzicht van de testonderdelen (die dus in de lessen steeds terugkomen en mijn resultaten daarbij - behaalde punten/totaal te behalen punten):

- Listening: 10/10
- Grammar: 6/8 (all grammar), 0/4 (passive and active), 6/10 (tenses)
- Prepositions: 6/8
- Language patterns: 5/8
- Forming words: 4/8
- Phrasal verbs: 6/6
- Collocations: 8/8
- Vocabulary: 6/10
Total: 58/80

Na school ben ik meegegaan op Temple Tour (naar de tempels Hagar Qim en Mnajdra), georganiseerd door school. We hadden dezelfde gids als bij eerdere tours dus dat was weer erg leuk en leerzaam. Echt bijzonder hoeveel die man weet! Voor we bij de tempels aankwamen hebben we nog een korte stop gehad en zo konden we wat over de omgeving leren. De gids wees ons bijvoorbeeld op een river valley. Dit is vallei waar vroeger een rivier heeft gestroomd. Alle rivieren op Malta zijn in de loop der tijd echter opgedroogd. Het enige wat nog aan de rivieren doet herinneren, zijn dus de valleien. Verder gaf de gids aan in welke richting nabijgelegen landen liggen. Dat vond ik erg leuk. Een apart idee dat ik relatief dicht bij Afrika ben (Libië en Tunesië grofweg 300KM).

Er was een klein museum bij de tempels en daar kregen we wat basisinformatie: de prehistorische tempels in Malta zijn de oudste tempels van de wereld. Ze zijn ongeveer 3000 jaar voor Christus gebouwd en er is voornamelijk kalksteen gebruikt. Er zijn veel vragen rondom de tempels, bijvoorbeeld: welk doel dienden de tempels, wie hebben de enorme stenen uitgehakt en op hun plaats gezet en op wat voor manier is dit gebeurd en waarom staan de tempels op een eiland? Over dit laatste kan gezegd worden dat niet zeker is dat Malta altijd een eiland is geweest, volgens mij is er zelfs bewijs dat Malta ooit aan ander land heeft vastgezeten. Overigens, sommige mensen geloven ook dat Malta een overblijfsel is van Atlantis. De tempels Hagar Qim en Mnajdra waren in het verleden erg hoog. Inmiddels zijn aanzienlijke delen van de tempels ingestort en nog steeds hebben de tempels te lijden, bijvoorbeeld onder het weer; de wind. Er zijn nu een soort tenten over de tempels geplaatst om verdere schade te beperken. Dit is niet echt een mooi gezicht, maar Malta moest actie ondernemen om de tempels te beschermen en de tempels op die manier op de UNESCO World Heritage List te houden.

Het was leuk en interessant om de tempels te bezoeken. Ik was wel blij dat ik er met de school was omdat ik zo uitleg kreeg bij wat er te zien was en ik anders niet gesnapt had waar al die stenen in het verleden voor dienden. Wat leuk was om te zien, was het orakelgat in de Hagar Qim tempel en de versieringen (bijvoorbeeld een versierd altaar) in beide tempels. De versieringen bestaan met name uit allerlei gaatjes in het kalkgesteente. Wat overigens leuk is om te weten, is dat op de geldstukken van Malta (1, 2 en 5 cent) een afbeelding staat van een deel van de Mjandra temple.

Vrijdagavond was het weer gezellig samen eten met de Nederlandse meiden en daarna zijn we richting Paceville gegaan, de wijk waar het nachtleven zich hier afspeelt. Het was even zoeken naar een leuke club maar die hebben we uiteindelijk gevonden. Het was een leuke avond, voor herhaling vatbaar.

Zaterdag heb ik lekker uitgeslapen en verder niet veel bijzonder gedaan. Dat was wel fijn na een nachtje op stap en ook omdat ik een beetje keelpijn heb en verkouden ben. Dat is niets opmerkelijks, ongeveer alle studenten hier worden wel een keer verkouden door de afwisseling van de warmte en de airconditioning. Heel veel studenten meteen al in hun eerste week, wat dat betreft heb ik het dus nog aardig lang vol gehouden. ‘s Avonds ben ik naar het Chocolate Festival in Hamrun geweest. Dit was erg leuk. Er waren enkele kunstwerken van chocolade te zien en ook werd er op een paar plekken geschilderd met chocolade. Verder waren er vooral heel veel kraampjes waar allerlei lekkere dingen verkocht werd. Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik nog wat heerlijke chocolade (koekjes) gekocht.

Toen brak er een bijzondere dag aan, namelijk twintig oktober; de dag dat Patrick en ik officieel een jaar samen zijn! Ik heb iets lekkers voor mijn huisgenoten en mij gekocht om dit te vieren. Gelukkig hoef ik nog maar anderhalve week te wachten en dan kan ik dit ook met Patrick zelf doen! Ik heb niet de hele dag alleen maar aan Patrick zitten denken, ik ben ook nog even de deur uitgeweest, samen met Anna en Romina. De bestemming was het Bird Park. Dit is een soort dierentuin, maar dan met vogels (veel uilen) en nog enkele andere dieren (schildpadden, geitjes en andere levende wezens waar ik de naam niet van weet). Ik vond het een erg leuk park. We kregen een rondleiding van een nog erg jonge jongen, maar hij wist heel veel van de dieren. Interessant om over alles wat te horen en natuurlijk ook leuk om naar alle dieren te kijken en foto’s te maken. Wat extra leuk was, was dat je verschillende dieren kon aanraken. Zo heb ik twee slangen aangeraakt, een baby schildpadje, een uil en nog enkele andere reptielen. Dit was voornamelijk na de rondleiding, toen Anna, Romina en ik nog even stonden te kijken bij een aantal kooien. De jongen kwam aanlopen om een dier te laten zien en daarna zei hij heel enthousiast “ik heb er nog een!”. Dit herhaalde zich een aantal keer en zo hebben we veel moois gezien. ’s Middags en ’s avonds heb ik verder niets bijzonders meer gedaan. Vooral uitgerust omdat ik niet helemaal fit ben.

  • 20 Oktober 2013 - 20:36

    Patrick:

    Heej ik ben een keer de eerste :) Dat chocolate festival is echt iets voor jou haha. Blij dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en dat je ook goed vooruit gaat met je engels. Ben trots op je! En natuurlijk niet te vergeten dat we vandaag een jaar samen zijn. Nogmaals gefeliciteerd schat! :)

    Patrick

  • 21 Oktober 2013 - 19:53

    Freek:

    Hoi Mila
    Een prima resultaat voor de test, proficiat. Jammer dat de tempels in zo'n slechte staat zijn.
    Ik vroeg me, kijkend naar de restanten, af hoe het er ooit uit gezien moet hebben.
    Als de maquettes een juist beeld geven zijn ze reusachtig geweest. Fijn dat de school zulke excursies
    organiseert. Zo zie je de mooiste bezienswaardigheden van Malta.
    groeten van Freek

  • 22 Oktober 2013 - 09:18

    El:

    Hoi Mila.
    Allereerst: Proficiat (en Patrick ook natuurlijk!).
    Je bent inderdaad bruin geworden zie ik op de foto's! Wat zul jij opvallen als je weer in Nederland rond loopt. De foto's zijn weer prachtig. Ik hou vooral van de landschappen. Zo'n chocolade festival zou ook iets voor mij zijn....heerlijk! Knap resultaat trouwens, die test. Blijkbaar heb je nog niet genoeg van al dat Engels...je leest een engels boek, kijkt een engelse DVD. Kanp hoor!!!
    Groetjes, El.

  • 22 Oktober 2013 - 11:57

    Annemiek:

    Heej meisie!
    Hartelijk gefeliciteerd! Goed dat je dit toch gevierd hebt, ondanks Patrick er nog niet is.
    nog even wachten en dan kunnen jullie samen Malta ontdekken :)

    Dat chocolate festival lijkt me wel wat hmmmm lekker!
    en z'n vogelpark is ook altijd vet, vooral die uilen vind ik altijd bijzonder.

    Geniet van de zon, het land, de cultuur en de gezelligheid! Succes met je engels en we spreken elkaar gauw weer!
    Liefs Annemiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mila

Afgestudeerd psychomotorisch therapeut, werkzaam geweest als gastouder en in de kinderopvang (leidster peutergroep). Nu klaar voor een reis naar Malta!

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 15458

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 07 December 2013

Taalreis Malta

Landen bezocht: